Tips voor deze corona-tijd

Juist nu, tijdens de corona-crisis, is het extra belangrijk elkaar in de gaten te houden. Dat gezin waar toch al wat spanningen leken te zijn en waar ouders en kinderen nu 24/7 in één huis zitten...die alleenstaande moeder die nu niet alleen de zorg voor kinderen, huishouden en inkomen draagt, maar nu ook nog geacht wordt thuis te werken én haar kinderen les te geven...die oudere buurman die er al een tijdje steeds onverzorgder uitzag en de gordijnen nu zelfs niet meer opent, lijkt nu écht te vereenzamen...

Wat kan je doen?

  • Houd elkaar in de gaten. In deze tijd is de kans op vereenzaming of spanning extra groot. Maak eens wat meer tijd voor een praatje, al is het maar kort.
  • Bel aan als je iemand niet meer ziet, alleen of samen met iemand anders als dat prettiger voor je voelt. Vraag hoe het met iemand gaat en of hij of zij iets nodig heeft. Probeer niet iets te forceren, maar geef de ander de ruimte om te praten als die dat wil. 
  • Probeer niet meteen oplossingen te bedenken of te oordelen over wat iemand zegt. Blijf open en luister goed. Geef iemand de ruimte om zijn/haar verhaal te doen en wees niet bang om stiltes te laten vallen. Dit geeft iemand de tijd om na te denken over zijn/haar antwoorden. 
  • Behandel iemand zoals je het zelf ook fijn zou vinden om behandelt te worden. Ben je hulpverlener? Stap dan uit 'je rol' en maak contact van mens-tot-mens!
  • Eventueel kun je ook iets concreets aanbieden: zal ik een boodschap voor je meenemen? Zal ik wat extra soep maken, ook voor jou een bordje?


Wat kan je voor jezelf doen?


Tijdens de MHFA-cursus benadrukken we altijd hoe belangrijk het is dat je goed voor jezelf zorgt als je eerste hulp verleent en ook daarna. Om daar mee te oefenen en bewustzijn op te vergroten, krijg je als cursist een oefening mee, die we jou nu ook graag meegeven: 

Zorg er voor dat je iedere dag minimaal 15 minuten bewust iets fijns en ontspannends voor jezelf doet! Waar kan je aan denken...

  • Lees een hoofdstuk uit een mooi boek of een fijn inspirerend artikel uit een tijdschrift
  • Ga een rondje lopen, het liefst in de natuur, maar lukt dat niet dan is een rondje door je buurt ook prima. Wees je bewust van de stappen die je zet, van je ademhaling en van de wind en zon (of regen) op je huid.
  • Drink een kopje thee of koffie en ga daar echt even rustig voor zitten.
  • Als je gaat douchen, maak daar dan een bewust kwartier voor jezelf van, spoel je niet alleen fysiek schoon, maar laat ook spanning, emoties en gedachten van je afspoelen.   
  • Verbind je met de natuur door je planten, binnen en/of buiten, een kwartier met aandacht te verzorgen.
  • Etc.....