Wil je met andere jongeren praten over hoe het is om een vader of moeder met psychische en/of verslavingsproblemen te hebben? Of wil je tips en informatie?

In deze cursus ga je in acht online bijeenkomsten met andere jongeren belangrijke onderwerpen bespreken en oefeningen doen. Jullie hebben het bijvoorbeeld over de ziekte van je ouder, de gevolgen voor jou, tijd voor jezelf maken,...

Met deze sterke combi bundelen we twee krachten; assertiviteit en mindfulness. Assertiviteit zorgt ervoor dat je je grenzen beter kunt verwoorden. Mindfulness leert je o.a. adequater omgaan met stress en somberheid. Een bewustmakende combi!

Er zijn veel mensen met lichte psychische klachten: vaak piekeren, altijd een gespannen of onzeker gevoel, of steeds weer die stemmingsdip. Uit onderzoek blijkt dat hardlopen veel mensen helpt om zich lekkerder te voelen. Direct na de training is het effect van de ontspanning en de afleiding voelbaar. Op lange termijn voelen mensen zich beter door de invloed van de vrijgekomen endorfine.

Ook jij krijgt vroeg of laat te maken met persoonlijke veranderingen en verlies. Dan kan het lastig zijn je balans opnieuw te vinden. Hoe zorg je er voor dat jouw leven weer plezierig en zinvol is? Deze training geeft je de handvatten om er zelf mee aan de slag te gaan.

De groep is bedoeld voor jongeren van 12 tot en met 16 jaar, die opgroeien met een broer of zus met ADHD of een Autisme Spectrum Stoornis (zoals PDDNOS). Die stoornis heeft gevolgen voor het hele gezin: voor je ouders maar ook voor jou als broer of zus (brus). Je krijgt met situaties te maken die niet altijd makkelijk zijn om mee om te gaan.

Evenwichtig in privé en werk

Hoe herken je stress? En wanneer wordt stress of spanning negatief en ontwikkel je psychische of lichamelijke klachten? 

Als je merkt dat de stress oploopt, je op de automatische piloot leeft, bepaalde klachten niet overgaan en gewoon functioneren moeilijker wordt.

Een elastiekje knapt niet zomaar, maar de rek kan er wel uit. Zo kan jouw hoofd haar mentale veerkracht soms ook verliezen. Hoe krijg je weer balans tussen draaglast en draagkracht? Met deze training versterk je je persoonlijke en psychische veerkracht.

In deze cursus leert u hoe u uw brein fit kunt houden.
De bijeenkomsten zijn interactief, maar ook gezellig van opzet. Onderwerpen die aan bod komen:

Het 'seniorenbrein' Sociale contacten Het belang van bewegen (er is een fysiotherapeut aanwezig) Gezonde voeding (er is een diëtist aanwezig)

Als u ouder wordt, verandert uw situatie. Sommige veranderingen zijn prettig, zoals het krijgen van kleinkinderen en het hebben van meer tijd. Andere veranderingen zijn minder prettig, zoals de achteruitgang van gezondheid, het wegvallen van een vaste dagindeling, of verlies van dierbaren.

Ben jij de naaste van iemand met psychische problemen? Dan is deze training bedoeld voor jou! 

Want het is belangrijk dat je jezelf niet overbelast. Met deze training bewaak je de balans en goede zorg voor jezelf.